الاثنين، 20 يونيو 2011

مسرحية __أسم تايه___

اســـــم تــــــــايه
announumous

تأليف

يوسف عبدالرحمن

اســـم تـــــايه

الرابط:   مخرومة(بصوت عال).....مخرومة
المربوط:هي ايه دي اللي مخرومة.    (مربوط بقدمة حبل طويل)
الرابط:  متخليك في حالك
العاهرة:  متقولة يا اخي ريحه.
الرابط:   هو اللي عبيط مش فاهم.
رجل الاقاليم:دبحوا ولدي وسط التراب..الواد صغير كان بيعيط ويفرفر.. مرحمهوش
                ولاد الكلب...الناس كلها كانت بتتفرج...العجيب انهم كانو مبسوطين.
رومانسية:اكيد انت السبب....انت اللي قتلته.
رجل اقاليم:رميت ولدي في بحر الدم...بس اديته عوامه..مماتش بس ريحه الدم لزقت
              فيه.
العاهرة:   لزقت فيه...طب كنت ناديني وانا اشيلهاله.
رجل الاقاليم: اقدارنا...مختومة علي جبينا ومنعرفش نمسحها.
مجهول:   لا في رب ولا في شيطان...والقدر خدعة.
الرابط:  انت مش مؤمن بربنا.
مجهول: انا مؤمن بنفسي جدا...وانتم كمان لازم تؤمنو بنفسكم بس.
الرابط: انت كافر وعقوبتك الموت.
المربوط: نصلبه والغراب ياكل لحمه.
رومانسيه: ندق وتد في قلبه.
العاهرة: لا...لا...احنا نقطعله اطرافة...نعميه ونخرسة..ونسيبة لنفسة يمكن تنفعه.
مجهول: اي الحالتين احقر...قتل الانسان ام تعذيبة وتركه يعيش...انتم روث...انا لا
            اموت.
رجل الاقاليم:لا تموت...ليه يا روح خالو..اله انت.
المربوط:   ما بتموتش...طب حنشوف.
مجهول:   انا خوفكم يا ولاد الجبانة.
رجل الاقاليم: وعشق غالي علي الهوي..من دوبتي فيه..قتلت ناس...وروحي تلمه
                  سكينة بايرة ..دايرة تايهه وسط الغيلان
-1-
مجهول:ما ترد عليه اللي بيعملي كده وكده...المحاكم البيضا.
مربوط:  علي شط الحياة.....جمعت احلامي ....وحطتها طعم في سنارة واصطدت
           اوهامي...اوهامي يا ولاد الكلب.
الرابط:انت عبيط يا روح امك..انت عارف ايه اللي بتقولة ده..طيب انا حوريك.(يتجه
          اليه وباسلوب حركي يربطه ليدل علي سيطرته عليه واثناء ذلك)
المربوط:لا شافتني ولا شفتها......يمكن كانت موجوده.....انا كنت حاسس بيها....ده
            صوتها ولا انا بتخيل...سيبوني...سيبني يا اخي حروحلها..هي فين..دموعي
            سخنة وبتلسع الناس.........ااااه. (اثنا ذلك تلتصق الرومانسية والعاهرة من
            الخلف.........يرقص المجهول رقصا يميل الي الجنون ويخلع رجل الاقاليم
            شيئا من ملابسة ويقف عليه ويصرخ)
الرومانسية:ب....بحبـــــــــــــك.
العاهرة:بس الحب خدعة.
الرومانسية:حبيــــــــــبي.
العاهرة:اكلي ولما اشبع حرميه.
الرومانسية:مستنياك.
العاهرة:حقتلك...حقتلك....حقتلك...حقتلك...(تسقط الرومانسية علي الارض ومازالت
          العاهرة تصرخ..ورجل الاقاليم هامنج ويدور المجهول وهو يضحك ويركض
          المربوط نحو الرومانسية فيمسك الرابط الحبل فيقع ويسحبة واثناء ذلك)
مربوط:الشيخ ياسين مات...اتقتل...اتقتل يا ولاد....ااااه....نفرتيتييييييي.
مجهول: رع و امون...نااااارمر...(يصمت الجميع)هل سمعتم عن اسطورة منقوشة
           علي ورق مدعم.
الرابط:ما بسمعش الا اللي عايز اسمعة.
مجهول:هأهأ...يا سلام وسمعت ايه بقي.
الرابط:ماسمعتش بس شوفت...شوفت جمل ماش علي البحر ووراه شويه بط...كان
         فيهم بطه سودا.
المجهول:انت غبي..لاوايه..عبيط كمان.
الرابط:حربطك زيه يا روح امك.
مجهول:انا قوة موحدة لا شئ بوسعه ردعي.
عاهرة:ايه يالة..انت فاكر نفسك جان.
-2-
رجل الاقاليم:جان..اعوذ بالله...جني ...عفريت....شيطان.
                تبدأ الشخصيات في السقوط والترنح ما عدا المجهول الذي يضحك
                 بهستريا شديدة الانفعال                                      
مجهول:     مات الاله...والشيطان اصبح طليق....ومفيش رحمة...كلنا في الجحيم.
رومانسية: (تقوم وتصرخ)...صلو...صلو...صلو عشان يسيبنا.
مربوط:     صلو...انا حصلي.
الرابط:(يجذبه من الحبل) تصلي...تصلي للي مجوعك...ده انت تبقي عبيط.
رجل الاقاليم:انا بامبوطي شاطر.....كل يوم بنزل مع ابني الفجر القط رزقي......لكن
                البلديه معجبهاش ده....رموني في الحجز عشان بأكل عيالي بالحلال.
مربوط:من يوم الالفيه القديمة والبحر تايه طحينة والرزق غايب والشط ماله مدينة.
العاهرة:وانا صغيرة   بابا كان بيحميني..كنت كل مرة بعيط.....لما كبرت الناس كلهم
           بقو يغتصبوني...فتحت مخي وبقيت فله...ومغايه غله.
الرابط:يا بنت الكلب ترابك نجس.
مربوط:ومرسي ضايع..والمركب ماهي سفينة........والشراع ابيض مرقع غرقان ميه
          بليلة.
مجهول:كل ما حد يسألني انت مين...ابص في عينه واقوله اللي عايز يعرفه(يتجه الي
           العاهرة ويمسكها من الخلف بقوةوهويصرخ في اذنها بصوت مبحوح)
           جنس..رغبة ....مال.
رومانسية:(تركض نحو المربوط اثناء تكرار المجهول كلماته وعند تحدثها يتوقف
              وتسقط العاهرة)لازم تروح لابوك.لازم(تجذبه ويتجهان الي رجل الاقاليم)
المربوط:    ابويا
رجل الاقاليم:انت مش ابني....انت لقيط...انا معنديش اولاد....اااه بطني مليانة عضم.
الرابط:    احنا ألات اتصنعت ولما باظت اترمت في الزبالة
رومانسية والمربوط: احنا فين...انتم مين(يحضنان بعضهما البعض فيرقهم الجميع
                            بقسوة)احنا فين
مجهول:انت مش عارف احنا فين (ينظر الي الباقين ويضحكون...يتركاهما ..يقتربان
          من بعض ويلتصقان من الخلف فاردين زراعيهما ويدور الجميع حولهما)
الجميع:في البحر سمكة...سمكة...علي الشط واقف صياد بشبكة.
مجهول:والسمكة مش شايفة عشان كدة مش خايفة...والسنارة تلم.
-3-
           (يخرج الرابط من وسطهم فجأة...صارخا صراخ طفل)                     
الرابط:با...با...بابا
رجل الاقاليم:ع خ د..والفرخة لابسة عقال..ج أ م...والميت شلاضيمة كبرت لما مات.
العاهرة:انت مين امك يا حبيبي.
الرابط:ما...ماما...ماما انتي....لا....ماما مصر
العاهرة:انت حتروح المدرسة...عايز تطلع ايه لما تكبر
الرابط: (خرج من الحالة)لا عايز اطلع مهندس ولا دكتور....انا عايز اطلع سليم.
مربوط:ولعبة الشتا...علي الارض الميتة...امل مسكوب.
رومانسية:حد فيكم فاكر الدرة...الدرة مات شهيد...الدرة طفل.
مجهول:ارحام تدفع وارض تبلع...مونجوس سحل هيباتيا استاذة الزمان...باسم الدين.
مربوط:قالو الحب عذاب...والعشق غايب مهما كان والشوق بريده موت.
العاهرة:لا عارفة انا فين....لا عارفة انامين....لا عارفة جرحي مين حيداوية.
الرومانسية:مغلولة...الحرب علي كلب الجحيم(تتجه نحو مجهول وتحاول ان تضربه
                فتفشل حتي في لمسة)....انت مين.
مربوط: (يركض نحو رومانسية) انا روميو يا جوليت نسيتي ولا ايه
           (يتجه رجل الاقاليم نحو المربوط ويدفعه ثم ينظر الي المجهول في عمق)             
رجل الاقاليم:متقلهم انت مين ولا خايف ليعضوك.
مجهول: (بعد برهه من الصمت والنظر بعمق في عينيه)انا ألهكم جئت اتسلي بينكم.
الرابط: انت مين.
مجهول:انا ستالين اللي هزم هتلر وخلاه ينتحر...انا اللي قتلت جنرالاتي يوم ما
           مسكت الحكم.
عاهرة:انت مين
مجهول: (يضحك ضحكة رقيعة)الجنس ناداني وانا لازم البي...(يتجه نحو العاهرة)
العاهرة:  كل الرجال قوادون وكل النساء عاهرات...وانا الوحيد انسان...(يسقط
            المجهول...يتجه مربوط ويقف علي مجهول ويصرخ)
مربوط:  محتال عليك يا زمن في دنيا عجيبة..حرقت نفسي وقتلت جوايا طيبة..
            سألوني ليه عملت كدة وليه هذي الطريقة..قلتلهم ما هو ده حال البشر منذ
            بدء الخليقة...عذااااب.

-4-
رومانسية: (في نحيب) احنا صايعين ضايعين تايهين...في جراب الحاوي عشنا
               سنين...مشينا في كل طريق وفي اخره لقينا طريقين
رجل الاقاليم:انا اسكندراني من بحري..بس لا صياد ولا حاجة...عاطل علي القهوة
                طول النهار...لا الليل...النهار ببقي نايم...علاقتي بالبحر اني هايج زيه .
مجهول: دبحوا ولدي وسط التراب...الواد صغير كان بيفرفر مرحمهوش الكلاب.....
           ..الناس كلها كانت بتتفرج...ومات ولدي مات ابني. (يضع رجل الاقاليم يده
             علي اذنة بينما يصرخ الجميع)
رجل الاقاليم: كداب...متصدقهوش(يضربونه....يصرخ...يسقط)خلال الرقاد...خلال
                 التمدد طلبا للراحة...يرحل الذهن..اااه(يقوم)...حارة الوطاويط..اخرسوا
                 .. يا ولاد الكلب....(صمت...يسقط)لازلت حيا...ماحموتش...قبري في
                 ارضي..خدوني للبحر
الرابط:   قووووم....مفيش حد بيموت هنا
رجل الاقاليم:ليه هو احنا فين(يضحكون ثم ينظرون لبعضهم مكتشفين عدم معرفتهم
                 بالمكان  يتقدم المجهول ويسند المربوط والرومانسية رجل الاقاليم بينما
                 يسقط المجهول علي ركبتيه)
المجهول: احنا ....تحت المطرقة
العاهرة: انه المهاتما غاندي...سمعتم عنه قبل كدة...اللي عايز يمد ايده يديني 2000
           جنية
الرابط:  كل شئ علي المنديل الابيض الكبير...كان ابيض..ثوبها الشفاف ايضا كان
          ابيض..نهدها المطل..ابيض...بشرتها كلها بيضاء......وكانت دهشتي ايضا
           بيضاء..وخطيئتي سوداء....كحل يامة.
رومانسية:يا قليل الادب يا صايع...انت ماتربتش
الرابط:  انت عزراء...وتايهه تزومي وسط الفراخ والقمر يطلع ينزل يموت..خلفاوي
          يا روح امك.
مربوط: انا مسمحلكش تكلمها بالطريقة دي
الرابط: انت اتجننت ...انا حربطك المرة دي ومالكش فكة                                                    (لا يفلح في ربطة فيتجة نحو رجل الاقاليم والمجهول محاولا التعدي عليهم فيفشل)
عاهرة:انا حقلع ملط...والبس خاتم...هههه....لا لاحعمل زي زمان واغطي عورتي
        بورقة ملوخية...هههه
-5-
رومانسية:   بابا...بابا...با...يعيني ايه لله بالافريقي(للا شئ)
رجل الاقاليم:رموني في القدر غايب حجتي مقتول
مربوط:      نقضي الليلة كدة...سندسي علي حمصي والصباح رباح.
عاهرة:    صباح ايه...القمر عمره ما حينزل
مربوط:    بصيت للقمر شوفت حبيبتي فيه.....هو بعيد....وهي بعيد وفي يوم حيجي
              سحاب يغطية
مجهول: الافكار لا تتجسد...الحمقي فقط يرونها...بتتفهم يا هبل.
مربوط:  الابتسامة قتلها الالم وبقيت عايش ببحث عن العدم....والخوف مع عقارب
            الساعة انكسر
رجل الاقاليم:في داري عشت سنين...انبارح مات وبكره مات...مافي امل بس اليأس
                معرفش لقلبي طريق...وشاخت جلودنا رغم اننا لسة مولودين.
                 (العاهرة تصفع الرومانسية علي وجهها وتتجه لترقص مع الرابط
                  والمجهول رقصة  ذات ايحاءات جنسية)                                       
العاهرة:     شرفك باللي في جيبك مش حتة الجلدة يا هابلة...(تنظر الي الرابط)مين
               امك  يا حبيبي
الرابط:       ماما انتي...لا ماما مصر
رجل الاقاليم:الوليه دي بقيت شبهة...حطو عليها شريطة سودا وعلقوها
رومانسية: ماحدش حيلمسها....اصل انا مرة حلمت اني صحيت لقيت نفسي لوحدي
              قعدت اعيط..حسيت اني بحب الناس اوي...قعدت مكاني وقلعت عريانة
              وقعدت اصرخ لغاية ما صوتي اتنبح...صحيت مغرقة فرشتي....ومش
               حاخليكو تبلوها يا ولاد الكلب.
رجل الاقاليم:انتم لو كنتم بتحبو الي خلقكم زي الستات....كنتم عشتم في الجنة
عاهرة: مغلولة...الحرب علي كلب الجحيم...(الرومانسية والعاهرة يتجهان للمجهول)
مجهول:لقد ماتت الالهه ولكنكم مازلتم عبيدا...فهنا يكون السؤال ..هل خلقنا الله ولا
          احنا اللي خلقناه
مربوط:يا طيبين قلبكم...يا فراعنة اصحوا اهرامتكم اتقلبت.
الرابط:الكلب بتاعي لابس نضارة
مربوط:ليه
الرابط:لان عمره ما حب اللنسز
-6-
مربوط:بدأت اضحك بدل ما اعيط وكان الضحك متعب جدا
مجهول:مهما اشتد الظلم وزرعو الخوف...لن اتوقف ابدا فانا الخوف
عاهرة:اففف...المكان ريحتة معفنه خالص
رومانسية:متنضفي نفسك الاول وبعدين تتكلمي
عاهرة:الصابون بيوسخ يا حجة...ولا انت مبتقريش جرايد
رجل الاقاليم:لما ابوتريكه بيجيب جون البلد كلها بتهلل..وانا لما خدت نوبل ماحدش
                 عرفني....انا مش زويل....انا....ده انا حتي مش عارفني
مربوط:رقموني...رقمونـــــــــــي
رومانسية:بحبك....بحبك...بعشقك....بدوب في هواك
عاهرة:تعالي يا حبيبي                                                               
رومانسية:ايوه انت
مربوط:بجد
مجهول:كملر السفاح ...مات علي كرسي اديســــــون
رومانسية:حبيبي علي نياته كل البنات اخواته
الرابط:اجي فين
عاهرة:تعالي معايا نعيشلنا كده كده كام يوم
الرابط:حقطعك
عاهرة:ما احلي التقطيع
رجل الاقاليم:الزمن يتباطئ عند الثقب الاسود...كل شئ يختفي عندما يقترب
                منه...فهل يكون هذا المارد بوابه الي عالم اخر ام ان عالمنا هو ثقب
                 اسود كبير
مربوط:خــــــــــــــــايف
مجهول:درب التبانة.....اللا نهائية وما بعدها
الرابط:no women no cry
رومانسية:بطمنك حبيبي من اولها
الرابط: (الي العاهرة) انا في حاجة كدة يعني....بصراحة
عاهرة:بتحبني
الرابط:سريري عايزك هيه ليلة وسخة والسلام
عاهرة:يلا بينا
-7-
الجميع:الدنيا حلوة...الدنيا فرحة الدنيا هييييييه
مربوط:ومفيش شر خلاص...والحزن مات وبقينا عايشين في عالم بالاخلاص
مجهول:يبقي انت اكيد من عالم سمسم
رجل الاقاليم:خيالنا اتحرق وبقينا نرجع علي الورق
مربوط: (للرومانسية) انا في احساس وسواء اه او لا احنا صحاب
مجهول:يسخن من جوه لغاية ما يفرقع والدم يغطي ودانة
رومانسية:طبعا حنفضل صحاب...بس انا مبفكرش في الارتباط دلوقتي..ويا ريت
              متضايقش مني
رجل الاقاليم:جاذبيتة الكبيرة سحقته
مربوط:اااا..امال...انتي كنتي بتقولي بحبك من شوية لمين
رومانسية:لا ليك ولا لغيرك
مجهول:الثقب الاسود بلا شعر...الانهيار الانجذابي كل ما تكبر تموت
رجل الاقاليم:اعرف اني استطيع فعلها....هذا ما قاله وهو يعد لنفسه طعاما
                 طازجا(اثناء ذلك يدور الجميع حول المربوط)انا متأكد انه بمرور
                 الوقت كل جزء منها سيكون قد اختفي وان موتها سيصبح لغزا...حتي
                 بالنسبة لي
الجميع:لا ليك ولا لغيرك...لا ليك ولا لغيرك
مربوط:باكو شيكولاتة احسن من حبك
الرابط:انت بتاكل الفول بقالك 30 سنة بنفس الطريقة
مربوط:حبيبتي ولا نفسي ولا مين....رايح فين وجاي منين..ايا قلبي الاعمي اتموت
         من جنوني ام ان غذائك غير موجود في هذا العالم....اي زمن هذا
مجهول:هالة من الكذب...اصدق من شيطان..جريمتها انها ولدت...رعدا سأقصف بها
رجل الاقاليم: فلماذا فعلت هذا اسئلوها ولا تحدثوني....سأنتقم من اجل الخدعة...لم
                اشعر بشئ هي شعرت...لم ابدأ بشئ...هي بدأت
عاهرة:كل حاجة بتتهز عشانة .....البغيض اقتلوه
رجل الاقاليم:انا فلاح غلبان...عرفت اني لازم اكسر بيض عشان اعمل عجة...ولازم
                 ادبح بقرة عشان اكل لحمة...قعدت في الصف الاولاني ...كسرت
                 بيضتين...بس نسيت اعمل عجة
رومانسية:فكوا القيود فانا لم اموت...فكوها....فكوها
-8-
الرابط:متقولش علي امي رقاصة
عاهرة:اقتلو البغيض....اقتلوه اقتلوه... ابوها كان كافر وامها رقاصة ومع كدة ماتت
          شهيدة
مربوط:هذا لم يعد منزلي الجميل...وهذه لم تعد زوجتي الجميلة...وده مش جسمي..ده
          مش جسمي.......ااااااااااه...شعري بيطلع لجوه ومع انه شوك معورنيش
مجهول:طموح المرايا..طريق المرايا..فار المرايا...بينا واحد مجنون
رجل الاقاليم:انا هندي احمر....انا هندي اخضر...انا هندي اصفر....دبااااان
                (الجميع يهشون الذباب ماعدا رجل الاقاليم) اديسون حارب تسلا ولولاه
                 الكهربا كانت ارخص منا
رومانسية:تقبل منه بدل الغدر غرام وتحبه وتعيش معاه احلي الايام
عاهرة:التدخين مضر..مش مشكله حدخن حدخن كتيرحروح اشتري علبة سجاير...لا
          قروصة وحشربها كلها لوحدي
الرابط:اخذت ازوم كالكلب المسعور عندما تيقنت انها لا تحبني..هل كانت خدعة
مربوط:هل كانت لعبة
الرابط:ام ان اوهامي الدنيئة اعتصرت احلامي ....انا مهلهل
مربوط:انا ممزق
رومانسية:انا...قعد علي جنب....خفففففففه....سهتاااااانه
مجهول:انا اعجب مخلوق اتخلق انا مش ديناصور ولا كوم ورق انا مصري عاش
          في عصر جمال وحسني من غير قلق
رجل الاقاليم:اكون او اهد الكون
العاهرة:هده عشان مش تكون طول ماحنا موجودين
رجل الاقاليم:الخطأ مني...تصويبه عليا...اتنين كازوزا علي حساب المعلم
رومانسية: أجمل شئ انه بيرجعلك ويرجع الايام ويفضفضلك ويعوضلك قدالبعدهيام
              قد الغدرغرام ويعودلك ندمان..بحبك بس خايفة
مربوط:كان نفسي نبقي مع بعض
العاهرة: ما تفوقو بقي ده عايز يهد الكون
مجهول: هما فاكرين ان هما بيعملوا اللى هما عاوزينه..لكن فى الحقيقة هما بيعملوا
          اللى انا عاوزه

-9-
رجل الاقاليم:الم في الرأس يداعبني وغضب حانق يدغدغني ان اسخر منكم الحمقي
                 وجباه الشيطان واصابع الموز وكرات الحب السوداء
الرابط: الطريق الي مش شايفة بمشي فيه لان الطرق الي شايفها سوداء وغامقة كتير
         لون احمق ودموع  تنادي ان اظهر
رجل الاقاليم:سيبني لوحدي
مجهول:انت لوحدك
الجميع:نعم....لا....نعم....لا
رجل الاقاليم: انا اتذكر اسمي لا  يجب ان ان اموت اااااه اني اتألم
الجميع:حواجب رموش المرايا.....قنفد طويل غريب الملامح...وداير يدور علي فجر
          الطريق
رجل الاقاليم:ااااااااااااااااه......لا يجب ان اموت....(يستجمع قواه وينتفض فيسقط الجميع ما عدا المجهول الذي يترنح) احنا فين
مجهول: (يسقط علي ركبتيه) احنا...تحت المطرقة
رجل الاقاليم:ايه اللي خلانا تحتها
مجهول: اصل ....اصل احنا...معرفناش نبقي فوقيها
رجل الاقاليم:انا مش شايف المطرقة
مجهول:عشان احنا كنا فيها
رجل الاقاليم: (ينظر حوله فيجد الجميع ساقطون) انت قتلتهم
مجهول:لا انت اللي قتلتهم
رجل الاقاليم: (يترك المجهول فيسقط ثم يدور ويقف)اصحوا..اصحوا(يقفون فيسقط المجهول ويسقط رجل الاقاليم)
الرابط: كل شئ علي المنديل الابيض الكبير...كان ابيض..ثوبها الشفاف ايضا كان
          ابيض..نهدها المطل..ابيض...بشرتها كلها بيضاء......وكانت دهشتي ايضا
           بيضاء
العاهرة: وانا صغيرة   بابا كان بيحميني..كنت كل مرة بعيط.....لما كبرت الناس
           كلهم بقو يغتصبوني...فتحت مخي وبقيت فله...ومغايه غله
المربوط: محتال عليك يا زمن في دنيا عجيبة..حرقت نفسي وقتلت جوايا طيبة..
            سألوني ليه عملت كدة وليه هذي الطريقة..قلتلهم ما هو ده حال البشر منذ
            بدء الخليقة.
-10-
الرومانسية: (في فرح) احنا صايعين ضايعين تايهين...في جراب الحاوي عشنا
               سنين...مشينا في كل طريق وفي اخره لقينا طريقين
مجهول: امل (يسقط الجميع)ههههه...وسقط الجميع يبدو انني انتصرت
رجل الاقاليم: (يقف ثم يتحرك نحو المجهول ويجلس علي ظهرة) وهكذا بقيت وحيدا
                 الصمت والاسئلة....والاجابات.....و9 الوان....رقم بلا معني مثل حياة
                 الكثيرين................(يقوم ويجر مجهول) اسخر من نفسك وادعي انك
                  مدعي..ادعي انك سيد القرار...ادعي انك من يختار......في تلك الظلمة
                 هل يوجد ازهار(ويخرج به من الكواليس)


النــــــــــــــــــهاية

تمت بحمد الله
2\12\2008
جميع الحقوق محفوظة للمؤلف*
0111153030

يوسف عبدالرحمن

هناك تعليق واحد: