الاثنين، 27 يونيو 2011

أرجوك مش عايز أتعلم.....شكرا

اااااااااااااااااااااه بعد في عيالي
 هكذا يبرر المدرس لنفسه موقفة وهو يأخذ من التلميذ تمن الحصة

وأروح علي صورتك اخدها واروح دايس عليها ومكسرها
وهكذا يتخيل التلميذ نفسه اثناء الحصة

المدرس هو الجلاد التلميذ هو المصلوب  هكذا انظر منذ نعومه اظافري لذلك الشخص الذي يقف اماميا مدعيا انه معلم حيث تشوب العمليه التعليميه غباءا مطلقا هو ماله المنهج البحثي  او اي منهج مفيهوش الكائن ده اللي بيكرهنا نبص في كتاب
في ندوة عن التعليم  يقول مارك لطفي(اتحول اثناء الامتحانات الي انسان مقيت واتخيل نفسي افجر المدرسة بمن فيها) يااااااااااه كلنا هذا الرجل يا مارك
اصل المجتمع كمان عنده تخيلات غريبه
العصا لمن عصي
ومش المدرس بس اللي في الفصل هو اللي كده
وانا صغير وبما ان ابويا شيخ مسجد ومتخرج من معهد اعداد الدعاه  كان عندي بعض المعلومات الدينيه
وانا عندي سبع سنين يقولي صلي بدل ما اضربك....اروح علي طول مستشهد بحديث  واضربوهم علي عشر
تخيلو بقي ليلة عيدميلادي العاشر كانت عامله ازاي
وطبعا بعد اختفاء العصايه انا مش فاكر اخر مرة صليت كانت امتي

وانا في اولي اعدادي كنت بكتب شعر واطلع اقوله في الاذاعة تقريبا بانتظام فمدرس العربي في ذات يوم ملقانيش حافظ النص  واذا به يصفعني علي وجهي بغل  ...يا شاعر مصر القديمة

غير كده بقي قابل يا عم  كمية الملل اللي في الحصة لا يتوقف المعلم عن الرغي  بيرمي حمولة ولا بيعمل ايه انا مش فاهم

طبعا في خلال العملية التعليميه وخصوصا في الثانوي يتحول مدرس المدرسة اللي حتقدر عليه الي العروسة اللي بتضرب فيها مخرجا الكبت اللي عندك وطبعا مدرس الدرس الخصوصي ما بيعتقكش
ده لو مبيضربكش كفاية حصة التلات ساعات دي يا لهوي   مااااله الجهل ماهو زي الفل

من كام يوم دخلي عيل صغير
انا عايز العب عالمغلوب مين يلاعبني  فتطوع صديقي
يقول الولد
الحمد لله اني متعلمتش انا لو اتعلمت كنت بوظت
ليه يا بني
المدرس يرمي الورجه عالأرض ويقولي جيبها  رحت قايله -- امك
خدام عنده انا اديني بشتغل علي ونش وباخد 75 جنيه
بتشتغل ايه عالونش
ونااااش
انت منين بقي
انا فلااااااح
ايه رأيك في الاسكندرانيه
بيسمو  الحاجات حاجات غريبه يعني اجول للوله عايز كومبيوووتر  يجولي سايبر   سايبر ايه انا عايز كومبيوتر وراح موديني عند واحد بيبيع اجهزة انا عايز العب كومبيوتر مش سايبر
ولا يقولك علي اللانش بجي

طب ده ضحية ايه ومين

بعد فترة كبيرة اوي من قضاء الوقت في العملية التعليميه  انا لم أستفيد اي شئ من اي شخص قائم علي العملية التعليمية
اللي كنت ببقي عايز اعرفة كنت بعرفة ومبنساهوش  ...يعني منهج بحثي

كنت اعتقد ان هذا انتهي  بمجرد انتهاء الثانوية العامة لكن الجحيم لا ينتهي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق